lördag 19 oktober 2013

Käk - Petters nya street food-hak på Söder



Typ av måltid: On the go/street food
Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 12 oktober 2013

Mat:  8,0 av 10
Prisvärt: 8,0 av 10
Bäst: Stekningen
Total nota: 295 SEK för två personer
Guide Michelin: -
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: Nyöppnat.
Webbsida: http://käk.com/

På Södermalm och närmare bestämt Hornstull, har tre krögare tillsammans med Petter (artisten) öppnat ett riktigt bra street food-ställe - Käk. På Käk serveras hamburgare, gyros, och tacos. Som burgarfanatiker var jag tvungen att prova och tvingade med C i lördags.
Exteriör

Meny
Restaurangen är väldigt liten och vi uppskattade platserna till ett 30-tal. Det är väldigt trångt mellan borden och hög musik. Betalning sker direkt i kassan och därefter får man en dosa som blinkar när maten är färdig.

Interiör
Vi började med att reagera på att tiden innan maten kom var aningen lång. Vilket inte var så konstigt, då restaurangen var helt full. När det väl var dags att hugga in var spänningen olidlig!
Alarmdosa som piper när maten är klar
Två s.k. HKB#1 (HållKäftenBurgare 1) med en pommes
Vad blir då mitt betyg? (betyget skall ses inom kategorin street food/fast food) Hamburgaren var riktigt välgjord. Särskilt stekningen, som gett en krispig yta med nästan lite brända toner. Precis som jag gillar det! Inget fegande med temperaturerna här inte. Burgaren i sig var kanske aningen neutral, men när jag tog några droppar chili på blev kombinationen fantastisk. 
HKB #1
Karibisk chili
Brödet var OK och så även pommesen. Men ingen av dem de bästa jag smakat. Racet jämfört med Flipping Burgers blir jämnt - bägge är väldigt bra. Jag gillar brödet hos Flippin bättre, och även köttet aningen mer. Å andra sidan är chilin hos Käk ett bra tillbehör.

Helt klart ett ställe att komma tillbaka till. Och det tyckte även C.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar