söndag 8 december 2013

Pubologi - Bättre än en brittisk gastropub


Typ av måltid: Middag
Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 18 november 2013

Mat: 8,5 av 10
Service: 8,0 av 10
Prisvärt: 8,5 av 10
Bäst: Hamburgaren och dovhjortstartaren
Guide Michelin: Best value/charming restaurant 
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: White Guide 75/100
Webbsida: http://www.pubologi.se/index.php?welcome=1

Många vänner, bl.a. Erik, hade rekommenderat eller pratat väldigt gott om Pubologi i Gamla stan. Därför tog jag med en vän från London för att besöka denna "Gastropub på vårt eget vis". Mitt sällskap kvällen till ära, en tysk vän som bor i London sedan många år tillbaka, var efter middagen snabb att konstatera att Pubologi är bra mycket bättre än en gastropub i England (även om sådana också kan vara alldeles förträffliga, t.ex. The Masons Arms i Battersea). Servitören påpekade dock att Pubologi är en gastropub just på deras "eget vis". Det är ett vis jag gillar väldigt bra.
Exteriör

Commuter table

Restaurangen har ett stort långt bord i mitten, där gäster från olika sällskap blir bordsgrannar. Utmed väggarna finns även små 2-personersbord, där vi satt. I bordet finns en låda där meny och bestick förvaras.
Bordet - efter middagen
Meny och bestick i en låda i bordet
Hos Pubologi finns en 5-rätters meny samt möjliga tillägg - bl.a. den beryktade hamburgaren. Vi körde således menyn + burgaren. Till detta valde vi ett eklagrat Bourgogne.
Meny
Kvällens vin
Appertizer: Pilgrimsmussla

Menyföreställningen började med en sockersaltad och sotad havsaborre, med syrlig lökkräm, bränd gul lök, stenbitsrom och krasse. En väldigt god fisk, med de nu i mina restaurangsammanhang ganska vanligt förekommande rökta, brända och/eller sotade smakerna.
Sockersaltad och sotad havsaborre
Rätt nummer två vad en dovhjortstartar med syrad lök, gräslök, persiljeemulsion, friterad ostronskivling och friterade örter. Friterade örter? Ja, väldigt gott och passande den till denna utmärkta tartar där persiljeemulsionen var väldigt nära att ta över, men höll sig precis på rätt sida och gav en utmärkt touch.
Dovhjortstartar
Nästa rätt var en bakad torsk med svartrot bakad på glödbädd, hjärtmusslor, rostade mandlar, rökt beurre blanc, bränd purjolök och alger. Återigen en mycket bra fiskrätt med en utmärkt konsistens på torsken. De brända och rökta smakerna kom igen, mycket delikat.

Bakad torsk med svartrot
Efter torsken kom ankan, stekt, tillsammans med halstrad anklever, krämig svamp-duxelle, picklad kålrabbi, svartkål, smörstekt trumpetsvamp och ank-jus med Szechuan-peppar och lönnsirap. Helt enkelt en riktigt vällagad anka, med härligt pepprig sås. Troligen den godaste anka jag ätit (brukar dock inte välja anka så ofta).

Så var det dags för kvällens stora nummer, det jag mest sett fram emot: Burgaren. Och inte vilken burgare som helst, utan en träkolsgrillad grovmalen hamburgare av hängmörad ko, sesambrioche, Panceta Iberico de Bellota, tryffelmajonnäs, Manchego och picklad silverlök. Till detta Panko-lökringar. Hur var den då? Jo, burgaren på Pubologi är riktigt bra! Jag var först en smula orolig när jag insåg att det var väldigt många olika tillbehör på burgaren (många jag är väldigt glad i dock!). Vid första tuggan kändes det till en början lite mycket, men ganska snabbt insåg jag att smakerna passade mycket väl ihop. Burgaren var riktigt bra och det är svårt att jämföra den med min favorit Flippin på Flippin Burgers. Jag måste nog äta den några gånger till för att kunna ge ett adekvat utlåtande (då jag ätit Flippin 7-8 gånger tidigare).

Som avslutning kom en glass av karamelliserat ris, serverat med träkolsgrillat päron, sirap av Sake och Imo Shochu (!?), citron-Mascarpone, riskex och puffat vildris. En spännande dessert i flera olika konsistenser och temperaturer. Ett plus var att desserten inte var så särskilt söt.
Glass på karamelliserat ris
Pubologi är en avslappnad och trevlig restaurang med ett mycket kompetent kök. 5 rätter av så pass bra kvalitet för 550 kr måste anses prisvärt, med tanke på kvaliteten. Eftersom menyn ändras titt som tätt så kommer jag gärna tillbaka snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar