tisdag 25 februari 2014

Bohemian - Hemlig kvalitetsjapan (bakom en slaktare) i NoHo


Typ av måltid: Middag
Plats: New York, USA
Datum: 24 januari 2014

Mat: 9,0 av 10
Service: 8,0 av 10
Prisvärt: 8,5 av 10
Bäst: Washu sashimi och burgare, ostfonduen
Guide Michelin: Bib Gourmand
The World's 50 best: -
Övrigt: 25/30 av Zagat
Webbsida: http://www.playearth.jp

Efter den extensiva restaurangresearchen inför New York, kom ett alternativ fram som särskilt spännande. Via bloggar och ett reportage från USA Today hittade jag fram till den hemliga japanska restaurangen Bohemian. För att få bord på Bohemian var jag tvungen att via deras hemsida hitta en mailadress, till vilken jag skickade ett mail där jag introducerade mig själv och varför jag ville komma dit. Om jag förstått det rätt är det inte alla som får svar. Efter en dag fick jag dock svar på mailet och sedan instruktioner om hur jag skulle göra för att boka bord. Lyckan var stor när jag insåg att allt var i hamn! I samband med detta bad Bohemian mig också att inte sprida vidare telefonnummer eller adress. 

Exteriör
Det är mer eller mindre omöjligt att förstå att det ligger en toppkrog bakom dessa väggarna. Vi passerade igenom en liten korridor, förbi en slaktare och fram till en frostad glasdörr. Vi ringde på och en kvinna öppnade en liten springa av dörren och frågade vilket namn. Vi släpptes in och väl på plats insåg jag ganska snabbt att jag inte skulle bli besviken...

Bohemian är en japansk restaurang med fokus på fantastiska råvaror. Eftersom det är en japan finns förstås sake på dryckesmenyn. 


Sake
Vi hade redan innan ankomst bestämt oss för avsmakningsmenyn. Och så fick det bli. 58 USD måste anses mycket bra!

Meny
Interiören på restaurangen är väldigt speciell. Det är ett ganska litet rum, men med gott om plats mellan borden. Det kändes inte trångt. I ena delen av rummet finns en bar med diverse tillbehör. Det var fullsatt och gästerna satt både i baren och vid borden. När jag tittade runt om mig såg jag ett hånglande par i baren (där kvinnan ett antal gånger under kvällen satte sig gränsle över mannen och fick tillsägelser av personalen), ett gäng med japanska businessmän, vänner samt några par.


Interiör (tagna i slutet av kvällen när flera gäster redan lämnat)
Vi valde en flaska vitt att börja med till maten. Jag brukar inte föredra amerikanskt vin, men vi provade en sauvignon blanc från Kalifornien. Ganska lätt men ändå komplext. Smöriga toner av persika och nektarin.

Kvällens vin
Den första rätten på menyn var Farmer's fresh vegetabilie fondue. Ett gäng grönsaker i is, tillsammans med en ostfondue av färskost? Ja. Men bland de fräschaste förrätter jag någonsin ätit. Grönsakerna var så fruktansvärt krispiga att jag aldrig varit med om något liknande. Och fonduen... Jag frågade: "Vad är det för ost i fonduen?" Cream Cheese svarade servitrisen. Cream Cheese tänkte jag? Det smakar ju inte så mycket. Sen fick jag reda på hemligheten: ansjovis. Så sagolikt gott!! 
Farmer's fresh vegetable fondue

Efter grönsakerna var det dags för Uni croquette, vilket innebär svampkroketter med sjöborresås! Krispiga kroketter med en mycket balanserad och mjuk svampsmak. Och till detta en kräm baserad på sjöborre: perfekt! Till denna bad vi även om sake och fick hjälp av restaurangens sakesommelier. Passade utmärkt till maten!

Sake 1
Uni croquette och sake
Den tredje rätten var en av de mest intressanta på förhand. Jag hade läst flera recensioner tidigare om restaurangens Washu beef short rib sashimi - rå amerikansk Wagyu. Vad ska jag säga? Helt enkelt fruktansvärt mört och gott. Serverades med wasabi, citron och vitlöksås. Till detta Sake #2. 

Washu beef short rib sashimi
Sake #2
Efter den tredje rätten var det dags för fisk - Pan roasted branzini. Detta var en hel havsabborre i en panna tillsammans med rotfrukter, grönsaker, lök, vitlök och kryddor. Återigen väldigt välsmakande.
Pan roasted branzini
Efter fisken var det dags att välja en av två rätter. Detta visade sig bli en av kvällens absoluta höjdpunkter, så jag valde Bohemians Washu beef burger. En helt utomjordiskt mör och saftig miniburgare, serverad i ett delikat briocheliknande bröd. Utöver detta var det väldigt få tillbehör. Men det behövdes inget mer...
Bohemian's Washu beef burger
C valde istället för burgaren en Ikura caviar rice bowl. Delikat.
Ikura Caviar rice bowl
Till avslutning serverades en misopannacotta med yuzupuré. Detta var en syrlig pannacotta som inte var alls så söt som en "vanlig" pannacotta. Ett väldigt bra avslut på en fantastisk middag.

Misopannacotta med yuzupuré
Efter middagen konsulterade vi bartendern och tog varsin drink. Otroligt välgjord den också!
Allt i allt var Bohemian en otroligt trevlig upplevelse och definitivt en av mina favoritupplevelser under resan i New York, men kvällen kvalar även in som en av de bättre på senare år.

Missa inte Bohemian - om du lyckas boka bord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar