måndag 3 februari 2014

Roberta's pizza - New Yorks (och världens?) bästa pizza



Typ av måltid: Lunch

Plats: New York, USA
Datum: 23 januari 2014

Mat: 8,0 av 10
Service: 7,5 av 10
Prisvärt: 9,0 av 10
Bäst: Pizzan!
Guide Michelin: - 
The World's 50 best by San Pellegrino: -
Övrig utmärkelse/rekommendation: ** i NY Times (http://www.nytimes.com/restaurants/1194756780521/robertas/details.html)
Webbsida: http://www.robertaspizza.com

En av dagarna i New York hade jag ingen lunchbokning. Maria länkade till White Guide, som skrev att en av kockarna på Speceriet vunnit Pizza-SM och som pris fick åka till New York och hitta världens bästa pizza. Detta var för bra att missa tänkte jag då, och begav mig från Manhattan till en genuin och turistgles del av Brooklyn. På vägen till restaurangen Roberta's såg jag väldigt fin graffiti i det industriella området (klicka på bilderna för att förstora dem).
Grannhuset
Väl framme vid rätt adress kände jag mig lite osäker. Var detta entrén?? Efter att ha passerat ett rött skynke kom en dörr.
Roberta's exteriör
Det röda skynket
Och bakom dörren uppenbarade sig pizzahimlen! Vedeld, rockmusik och en massa folk.
Pizzabagare
Interiör. Bilden togs när jag gick, då det var mindre folk än vid ankomst.
Väl till bords tittade jag runt mig och insåg att det var mössa inomhus som gällde. Jag behöll min på. Beställde en Diet Coke och började titta på menyn.

Mössa på!

Meny
Interiören är väldigt enkel, men trevlig och social. Lite after ski-känsla. Det fanns även en mysig innergård med provisoriskt tak, där en del gäster satt.

Innergård
Då var det dags att hugga in. Jag valde en Cuwabunga Dude. En pizza med tomat, caciocavallo-ost, peperoni, svamp, lök, grön paprika och oliver. Vilken fantastisk skapelse! Otroligt fina råvaror där varje enskild smak kom fram tydligt och kändes väldigt äkta. En perfekt gräddad krispig pizza. Helt enkelt sjukt gott. Och ja, den bästa pizza jag ätit. Och lite kul med chiliolja som tillbehör. Det hade Erik gillat.
Mästerverket: Cowabunga Dude. 
Chiliolja, chiliflakes och salt som tillbehör
Roberta's är ett fantastiskt ställe i Brooklyn, New York. Enklaste sättet att komma dit är att ta tunnelbana L och hoppa av vid Morgan Avenue. Och kära läsare, är ni i New York och vill prova en helt fantastisk pizza, missa inte Roberta's! 

Nu till helgen 7-8 februari är det även möjligt att prova Roberta's pizza på Speceriet i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar