lördag 22 mars 2014

Nagg - prisvärd kvarterskrog med mycket vällagad mat

Typ av måltid: Middag
Plats: Stockholm, Sverige
Datum: 27 februari 2014


Bäst: Desserten
Guide Michelin: -
The World's 50 best: -
Övrigt: Nyöppnat
Webbsida: http://nagg.se


Nyöppnade restauranger i Stockholm är kul att prova! Så en kväll i februari besökte jag nyöppnade Nagg som drivs av Susanne Torssell och ligger i restaurang Gökens gamla lokaler. Susanne verkar har en riktigt kompetent bakgrund, så jag var förväntansfull inför mitt besök.

Mitt bord
Menyn var kort, men spännande. Jag valde mellan tre huvudrätter och landade tillslut på den pocherade skreien.

Meny

Skrei pocherad i hummerfond med Anyapotatis, raps- och vitlöksemulsion samt fänkål
Detta var en väldigt välkomponerad rätt med smaker som matchades väl. Mjuka smaker och olika konsistenser, bra! Jag frågade och fick veta att Skreien var sous vide-tillagad. Jag kan själva inte särskilt mycket om sous vide, men vet att det är ett tillagningssätt där råvaran vakumpackas och sjuds på låg temperatur. Skreien var nämligen helt fast, men ändå precis på gränsen till för lite tillagad. Jag kan tänka mig att den egentligen var helt perfekt tillagad, att man hittat helt perfekt med temperaturen. Högst personligen skulle jag nog föredragit en liten aning fastare. Rätten var väldigt bra. Det skulle dock visa sig att jag gillade desserten ännu mer...

Citroncreme på frasig botten med lakritsglass och citronchips
Oh la la. Vilken dessert! Här hade köket skapat en utomordentlig kombination av konsistenser, temperatur och smaker (vilket känns som något som de allra finaste krogarna jobbar med nuförtiden). Frasigt, lent, kallt, ljummet, syrligt, sött, lakrits. Och en ätbar blomma på det. En fantastisk dessert! För 75kr är det bland de mest prisvärda desserter jag ätit i Stockholm. Mycket höga poäng.

Notan
In kom notan som inklusive ett glas österrikiskt vitt vin landade på runt 370 kr. Det måste anses väldigt prisvärt för kvaliteten! Jag återkommer!

Utanför

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar