lördag 23 augusti 2014

Bar Nestor - råvarufantasi hos Nestorn i San Sebastian

Typ av måltid: Middag
Plats: San Sebastian, Spanien
Datum: 23 juli 2014

Bäst: Alla tre rätterna + stämningen

Guide Michelin: -
The World's 50 best: 
Övrigt: # 3 av 461 betygsatta restauranger i San Sebastian av Tripadvisor recensenter
Webbsida: http://barnestor.com

Min vän Tora som varit en hel del i San Sebastian i samband med sitt jobb rekommenderade oss Bar Nestor och borde nummer 19. Det roliga är att det finns bara ett bord som kan bokas. Just bord nummer 19. Jag frågade personalen på min 8-veckorsspanska hur det kommer sig att det heter just nummer 19. Det blev bara så, berättade de. Nestorn har bestämt det.

Bord nummer 19
Signerad av ***-kocken Martin Berasategui
Bar Nestor är en liten bar i gamla stan i San Sebastian. Som många av de andra pintxosbarerna står många av gästerna och äter i baren. Till skillnad från många andra ställen serveras här endast tre rätter: tomatsallad med olivolja, pimientos de padron och chuleta, ett grillat stycke kött med ben. Det var trångt, mycket folk. På väggarna hänger fotbollströjor och annan kuriosa. Värt att nämna är att Bar Nestor en gång om dagen (om jag förstått det rätt) serverar vad som anses vara en av Spaniens absolut bästa tortillas. Den provade vi dock inte, då vi inte var där vid serveringstiden.
Gästerna står i baren och äter. Fotbollströjorna pryder väggarna.
Fullt i baren
Vi beställde en flaska sidra innan maten. Första rätten in var förstås tomatsalladen. Tänk dig extrem stora bifftomater skurna i stora ojämna bitar med olivolja och flingsalt på. Jag har alltid tänkt att stora bifftomater inte kan smaka så mycket. Jag köper hellre små tomater när jag är i butiken. Oj så fel jag kunde ha... Tomaterna på Bar Nestor är de godaste jag ätit. Punkt. Så otroligt enkel rätt, men så fantastiskt mycket smak. Mums!
Tomatsallad
Vi frågade om ett kraftfullt vin. Vi blev rekommenderade Vallegarcia från Montes de Toledo. Riktigt bra power men samtidigt en bra balans!
Vin 1
Voila! Nu kom andra rätten, pimientos de padron, dvs små gröna paprikor som steks/grillas hårt och toppas med salt och olivolja. Även dessa väldigt goda och smakrika.
Pimientos de padron
Dags för finalen, och det som restaurangen kanske är allra mest känd för: chuletan! Innan servering fick vi se köttbiten rå. Fint. Vid servering hade den grillats för att få en krispig yta. Benet sitter kvar och fettkappan är stor. På köttbiten ligger havsalt. Den serverades på en varm stekplatta. Kärnan är påtagligt röd. Vilket kött!! Det är sällan jag äter kött för sig själv, men här är det inga konstigheter. Det är otroligt gott!
Chuletan
Vinflaska nummer 2 var på väg in och vi frågade efter lite ost. Vinet var en trevlig Ribera del Duero från Emilo Moro. 
Ost!
Vin 2 - en bättre Ribera
Vi pratade en hel del med personalen under middagen och hade en härlig dialog. Efter maten bjöds vi på chupitos från huset.
Chupitos
Bokningsboken
Bar Nestor är ett härligt unikum. Jag tycker faktiskt att det är ett måste vid ett besök i San Sebastian, i synnerhet för dig som uppskattar riktigt bra råvaror och särskilt riktigt bra kött.

3 kommentarer:

  1. Hej Jonas

    Long time no sea! Hur har den senaste tiden varit?
    Saknar dina uppdateringar. Misstänker att det inte varit helt händelselösa dagar senaste månaderna.
    Själv har jag ett inbokat besök på Smak nästa vecka. Vet du om det ä något att hänga i julgranen?
    Hoppas att det blir ett välkommet mellanspel mellan sill och sylta.

    Har läst dina inlägg från San Sebastien. Funderar på att lägga in en bokning dit.
    Sitter du inne på något tips som inte framgår i tidigare inlägg?

    Mvh

    /Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rickard,

      Ja verkligen. Det har onekligen varit lite hektiskt på slutet. Men nu så.
      Hur var Smak?

      San Sebastian är helt fantastiskt!! Jag har många ställen till att rekommendera som jag kommer skriva om, så som A Fuego Negro, Etxebarri etc.

      Radera
    2. Hej,

      Ser att den automatiska rättstavningen gjorde mitt förra inlägg aningen lustigt.
      San Sebastián blir intressantare för varje rad jag läser!

      Återger mitt besök på SMAK i korta drag.

      Valde att gå på deras sju-rätters meny, plus matchande drycker.
      Fick även möjligheten att dela ett par bonusrätter med en mätt kollega.

      KORIANDER ”Tataki” pilgrimsmussla, ostron, syrad lök
      WASABI ”Garden Rolls” tonfisk, mynta
      INGEFÄRA “Krutong” wagyu, tupplever, brioche
      PERSILJA ”Farci” piggvar, grisfot, lök
      TRYFFEL ”Paupiette” Lofotentorsk, spetskål
      T E ”L’Orange” ankbröst, pumpa, hasselnöt
      LAKRITS ”Morcilla” dovhjort, rotselleri, sviskon
      SAFFRAN ”Gâteau” romrussin, mande
      CITRONGRÄS ”Brûlée” mango

      Några av rätterna håller en riktigt bra nivå.
      Torsken med tryffel har en härlig harmoni.
      Dovhjorten spelar bra ihop med lakritstonerna.
      Topplevermousse serverad gömd under en rå skiva wagyu. Bra!

      Lokalen är rätt skön. Tyvärr blir upplevelsen en form av löpandebandservice i hela upplägget.
      Priset är 600:- för sju rätter. Matchande dryck kostar 420:-.
      Steget upp till Pubologis femma blir betydande i flera avseenden.
      Finns en del andra ställen att besöka innan det blir repris.
      Betyget blir 3+

      Radera