torsdag 10 september 2015

Aloë - råvarufokus deluxe i villaområdet i Älvsjö

Typ av måltid: Middag
Plats: Älvsjö, Stockholm
Datum: 21 augusti 

Bäst: Rödingen, Langoustinen, Foie grasen...
Guide Michelin: - 
The World's 50 best: - 
Övrigt: Nyöppnat. Mästarklass, 82/100 i White Guide nyligen 
Webbsida: http://aloerestaurant.se


C ville överraska mig med en middag en fredag kväll och sa att vi skulle ses på T-centralen vid 17:45. När vi var på väg mot pendeltåget blev jag onekligen lite extra nyfiken. På tåget mot Tumba sa jag direkt: "Vi måste vara på väg till Långbro Värdshus". "Nej", svarade C bestämt och jag förstod faktiskt inte alls vart vi var på väg.

När vi hoppade av i Älvsjö och promenerat 10 minuter mot ett villaområde så trodde jag vi skulle hem till någon kompis eller kollega till C. Nejdå. 5 minuter senare, mitt bland alla hus, dök en typ av affärslokal upp. Såg ut som en trendig vintagebutik med blandade artiklar. På baksidan av samma hus var en annan entré, och där uppenbarade sig istället ett fantastiskt härligt rum, inrett med 40-45 platser, och högt i tak. I ena hörnet ett öppet kök. "Välkomna till Aloë".

Interiör
C berättade att hon läst på White Guides hemsida att det öppnat ett nytt stället utanför stan som skulle vara bra. Innan vi ens hunnit börja beställa konsulterade jag Google och insåg att restaurangen drivs av Daniel Höglander, bl.a. medgrundare till Esperanto (*), och Niclas Jönsson, senast från Lux. I en intervju i DN kan man angående kökets gastronomiska inriktning läsa: 

- Om man ska säga något om maten så är det att den kommer att vara en motreaktion på det nordiska för jag har aldrig förstått det eller tagit till mig det. Jag tycker att det är konstigt att käka gran och skit, förstår inte storheten. 



Råvarorna ska komma från det land där de är bäst för stunden, oavsett om det innebär andra sidan jordklotet.
– Jag anser inte att allting som är närproducerat alltid är det bästa smak- och kvalitetsmässigt. Därför struntar vi i det. 
Med denna research i bakhuvudet blev jag mycket nyfiken. Valet stod mellan 4 eller 7 rätter. Vi tog 7-rätters varianten (995 SEK) och jag tog ett dryckespaket (745 SEK) till.

Först kom lite appertizers, bl.a en kikärtspizza med kantareller, svampkräm och Parmigiano Reggiano. Även en appertizer med ägg, friterad kapris och sidfläsk: skummigt och salt men ändå fräscht.
Kikärtspizza med kantareller och Parmigiano
Dags för menyn. I ordning kom:

  1. Rå langoustine, Tahini, Yuzu och ingefära - En lätt violparfymerad smak, med tydlig citrus och krisp. Bittert. Underbart gott!
  2. Saltad och rökt röding med kaviar, potatis som sås - En vildfångad fjällröding, med störkaviar och picklad silverlök. Otroligt len och välbalanserad. En av de absolut godaste fiskrätter jag ätit i år!
  3. Gös Beurre noisette, kantareller och färska hasselnötter - Köttig fisk, härlig konsistens på de rostade färska hasselnötterna.
  4. Rå oxfilé, ostron & persilja, tempererad oxfilé, löjrom och rostad lök - Råa, tjocka bitar av oxfilé tillsammans med en perfekt tempererad oxfilé och löjrom. Matchat med ett mycket mineraligt och stort vitt vin från Etna.
  5. Foie gras, brässerad oxsvans, körsbär och tryffel - Helt enkelt riktigt jäkla gott! Flera av mina favoritråvaror.
  6. Majsanka "Nordafrikanska kryddor", yoghurt, plommon och stekjus - Starkt och mört. Mycket gott!
  7. Bakad choklad, pistage, bergamott och karamell - Desserten var också väldigt bra. Och innan dess en liten fördessert, en sorbet som jag inte minns innehållet i.

Maten matchades med utmärkt vin, sherry och madeira. Som om detta inte vore nog, även några små "munkar" att avsluta med.

Aloë är en riktigt trevlig upplevelse där man märker att det fokuserats på extremt bra råvaror. Lokalen lyfter verkligen restaurangen och det är kul att den ligger i ett villaområde i Älvsjö.

Rå langoustine

Österrikiskt Grüner Veltiner

Röding med störkaviar

Sherry till 

Gös

Vitt vin från Etna, Sicilien, till oxfilén

Oxfilé i olika former

Madeira

Foie gras, oxsvans

Pinot Noir från Santa Lucia Highlands, USA

Majsanka

Fördessert

Dessert

"munkar"


Öppet kök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar