söndag 18 oktober 2015

Pomme Crêperie - mysigt franskinspirerat krypin i norra Vasastan

Typ av måltid: Lunch/mellanmål/middag
Plats: Vasastan, Stockholm
Datum: Flera gånger under september-oktober 2015


Bäst: Pomme Vert
Guide Michelin: - 
The World's 50 best: - 
Övrigt: Nyöppnat
Webbsida: http://www.pomme.nu

På den lilla och lite undangömda Idungatan i norra Vasastan öppnade för ett par månader sedan creperiet Pomme. När jag passerade och såg stället kunde jag inte låta bli - jag var tvungen att prova!
Exteriör
Pomme Crêperie huserar i en gammal mjölkbutik, en halv trappa ned från gatunivå. Lokalen är liten, men väldigt mysig. Det finns tre crepejärn där härligheterna lagas och det erbjuds både galetter (matiga crepes) och crepes (söta). Galetterna lagas på bovetemjöl och det finns många olika fyllningar att välja på, både för galetter och crepes. I bakgrunden spelas fransk musik.
Meny
Interiör
Allt lagas på efterfrågan på något av de tre franska järnen. Om det inte är kö, så tar det uppskattningsvis 5-6 minuter att laga en galette eller crepe. Det går både att ta take away eller sitta ned i den mysiga lokalen.
Tillagning
Tillagning
Servering i take away-kon
Eller på tallrik

Min favorit av galetterna är Pomme Vert - med långlagrad prästost, sidfläsk, grönt äpple och färsk salvia. En härlig kombination med bra syra från äpplet. Men även Haga, med långlagrad prästost, rökt lax, avokado, rödlök, gräslök och gräddfil, är riktigt god!

På crepes-sidan har jag testat den tillfälliga varianten med rabarber, kanel och vaniljglass. Mums!

Galetterna kostar 95 kr, vilket känns som ett mycket rimligt pris för hantverket. Dessutom blir man mätt och belåten. 

Pomme Crêperie har blivit en ny favorit dit jag gärna återkommer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar